History and culture of Japanese ceramics:焼き物

Shigaraki ware : 信楽焼

March 21, 2008 6:33 PM   Shigaraki ware : 信楽焼

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信楽焼歴史:

 

付近の丘陵から良質の陶土がでる信楽は、長い歴史と文化に支えられ、伝統的な技術が今日に伝えられています。
信楽は日本六古窯の内のひとつに数えられています。
六古窯の中でも信楽の歴史は古く、聖武天皇が離宮を紫香楽(746年)に作った時に、宮の布目瓦や須恵器を作ったことから、信楽焼の長い歴史が始まったと言われています。

信楽焼は、中世末期頃より穴窯によって壺、甕、擂鉢などの焼き物づくりが始められ、独自の陶器産地としての歴史を展開してきました。
古信楽時代(平安末期から徳川初期)と呼ばれる時代には、一休和尚に師事した武野紹鴎や、弟子の利休らが、信楽を茶に取り入れました。
室町桃山期には、茶の流行と共に、"茶陶信楽"が生まれました。
天文 永禄年間(1532-1570)、武野紹鴎は、信楽焼を茶器に用い、利休も好みを焼かせました。
武野紹鴎が作らせた物は紹鴎信楽、千利休が作らせたものは利休信楽と呼ばれています。
利休は、自刃する最後の最後までこよなく信楽を愛したといわれています。
茶人、藤村庸軒や松江藩主で茶人大名として有名な、松平不昧公も信楽を愛用していました。

江戸時代に入ると、藩窯のあった伊賀焼に茶陶生産の地位を奪われていきました。
徳川幕府の御用茶壷を焼いたりしてましたが、その他の多くは、庶民のための、飯茶碗や壷、土瓶、火鉢などの生活雑器を焼いていました。
徳川に入ってから、伊賀がもてはやされて信楽が茶会に出てこないのは、信楽が伊賀に化けて使われていたとも言われています。

文化文政(1804-1830)の頃から、信楽焼は日用雑器を量産するようになりました。
山一つ隔てた伊賀焼では茶陶を中心に焼いていたが、信楽焼は生活雑器が主流となり、江戸後期には、ビードロ釉やなまこ釉などのさまざまな釉薬が用いられるようになりました。
明治期以降は、火鉢や絹糸製造に用いる絹取り鍋、汽車土瓶、植木鉢、庭園用陶器などを主に生産するようにりました。

 

信楽焼特徴:

 

信楽焼の特徴は、"信楽特有の土味、登り、穴窯の焼成によって得られる温かみのある火色(緋色)、自然釉によるビードロ釉、焦げの味わい"があげられます。
土と炎が織りなす芸術として"侘寂"の趣を今に伝えています。
現在の信楽焼であまりにも有名なものは、狸の置物でしょう。
狸は明治期に焼かれはじめ、現在ではさまざまな意匠のタヌキの焼き物が焼かれています。
古い歴史と伝統を持ち、人々の生活に密着している信楽焼は、素朴さのなかに、日本人の風情を表現している焼き物と言われます。
その信楽は「茶陶信楽」として茶人をはじめとする文化人に親しまれ、珍重されてきたのもその所以といえるでしょう。

 

Shigaraki ware history :

 

Shigaraki out of which good clay comes from a neighboring hill.
Shigaraki ware is supported in long history and culture, and traditional technology is conveyed at today.
Shigaraki is counted by one of six old kiln of Japan (rokkoyo).
The history of Shigaraki ware is old also in six old kiln of Japan.
The beginning of Shigaraki ware goes back to the time Emperor Shomu made the imperial villa to SHIGARAKI (746 years).
Since the texture tile and unglazed ceramic ware of the imperial villa were made, the long history of Shigaraki ware started.
In Shigaraki, by the hole kiln, production of pottery, such as a jar and an earthenware mortar, could begin, and the history as an original pottery place of production has been developed.
Joo Takeno who studied under the old Shigaraki age at Buddhist priest Ikkyu, his pupil Rikyu and others took in Shigaraki to the tea ceremony (from the Heian period last stage to the early stages of Togugawa Period).
"CHATO-SHIGARAKI" (the Shigaraki tea ceremony pottery) was born to Muromachi Momoyama Era with fashion of tea.

(1532-1570) Joo Takeno used Shigaraki ware for tea ceremony pottery, and Rikyu also made potters make favorite works.
The thing which Joo Takeno made make is called "Joo-Shigaraki", and the thing which Sen no Rikyu made make is called "Rikyu-Shigaraki."
Rikyu is said to have loved Shigaraki supremely to the last of the last which carries out a self-edge.
Master-of-the-tea-ceremony Youken Fujimura and domain of Matsue daimyo Fumai Matsudaira famous as a master-of-the-tea-ceremony daimyo had also used Shigaraki ware regularly.

When it entered at the Edo period, Shigaraki ware was deprived of the status of tea ceremony pottery production by Iga ware with feudal domain kiln.
Although Cha-Tsubo only for Tokugawa shogunate was burned, others were burning life offering dishes, such as rice bowls, jars, earthenware teapots, and hibachis, for the populace at large.

From cultural Fumimasa's (1804-1830) time, Shigaraki ware came to mass-produce an offering dish for daily use.
In the Iga ware which separated one mountain, although burned centering on tea ceremony pottery, with Shigaraki ware, a life offering dish becomes in use and glass glaze and glaze with various sea cucumber glaze etc. came to be used in the late Edo period.
In Shigaraki after the Meiji term, it mainly came to produce hibachis, the silk picking pans for silk thread manufacture, earthenware teapots, flowerpots, the pottery for gardens, etc.


 

The feature of Shigaraki ware :

 

As for the feature of Shigaraki ware, "HI-IRO (or HO-IRO) with the warmth obtained by calcination of the ground peculiar to Shigaraki, and a climbing kiln and a hole kiln, glass glaze by natural glaze, the burnt flavor", etc. are raised.
Shigaraki ware has told the effect of "WABI-SABI" in the present age as "art which the ground and a flame weave."
Probably, a thing very famous for the present Shigaraki ware is an ornament of a raccoon dog.
A raccoon dog begins to be made at the Meiji term, and the pottery of the raccoon dog of various designs is made now.
The Shigaraki ware which had old history and tradition and has been stuck to the life of people is called "pottery which is expressing the Japanese air in simplicity."
It could also be called the reason that the Shigaraki has been loved and treasured including masters of the tea ceremony and men of culture as "CHATO-SHIGARAKI."

                                                                                                                                        

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