History and culture of Japanese ceramics:焼き物

Imari ware : 伊万里焼

July 23, 2013 2:16 PM   Imari ware : 伊万里焼

伊万里焼の歴史と概要

 

中国では紀元前から磁器が製造され、後漢時代(西暦25年 - 220年)には本格的な磁器が焼かれていたが、日本では中世までのやきものは陶器であり、磁器は輸入品に頼っていた。


日本で初めて国産磁器の製造が開始されたのは17世紀、有田(佐賀県有田町)においてであった。


佐賀藩(鍋島藩)の藩祖鍋島直茂は、豊臣秀吉のいわゆる朝鮮出兵(文禄・慶長の役、壬申倭乱、1592年 - 1598年)に参加し、朝鮮から多くの陶工を日本へ連行した、これらの陶工によって有田における磁器製造が開始された。

 

陶工たちは有田の泉山(いづみやま)で磁器の原料となる陶石を発見し,窯を築いて磁器を焼いたとされています。


さらに,有田周辺で焼かれた磁器は伊万里津(港)に運ばれ、現在の伊万里川河口付近から船で積み出されました。


伊万里から積み出されたため「伊万里焼」と呼よばれるようになりました。

 

1610年代から1630年代頃までの初期製品を陶磁史では「初期伊万里」と称されます。


この時期の製品は、白磁に青一色で模様を表した染付磁器が主で、絵付けの前に素焼を行わない「生掛け」技法を用いている点が特色である。

 

初期の磁器は、砂目積みという技法が使われている。砂目積みとは、窯焼き時に製品同士の熔着を防ぐために砂を挟む技法で、中国磁器にはみられない朝鮮独特の技法である。

 

このことから、朝鮮出身の陶工が生産に携わったことが明らかである。

 

一方、当時の朝鮮半島の磁器は、文様のない白磁であったので、呉須(コバルトを主原料とする絵具)で文様を描く染付の技法や意匠は中国由来のものであると考えられる。

 

1640年代には有田西部の山辺田窯(やんべたがま)などで色絵磁器の生産が創始され、国内向けの大皿などの色絵磁器製品が生産された。

 

これらは、加賀(石川県)の九谷が産地であると長年考えられていたことから「古九谷」と称され、現代の陶磁史では「古九谷様式」と称されている。

 

1640年頃からは鍋島藩が将軍家・諸大名などへの贈答用高級磁器を主に製造する藩窯が活動を開始。

 

この藩窯製品を今日、「鍋島様式」あるいは「鍋島焼」と呼んでいる。

 

中国では1644年に明王朝が滅亡。

1656年には清により遷界令が発せられて、商船の航行が禁止され、中国陶磁の輸出が一時途絶えた。

このため、それまで中国磁器を買い付けていたヨーロッパ諸国が日本へ磁器を注文するようになり、オランダ東インド会社から大量の注文が舞い込んだ。

 

中国磁器の輸出が再開されてからは、東南アジア方面の市場は中国磁器に奪還されたが、ヨーロッパ方面への伊万里焼の輸出は継続した。

 

1670年代には、素地や釉薬が改良され、白磁の地にほとんど青味のない「濁手」(にごしで)と呼ばれる乳白色の素地が作られるようになった。

 

この濁手の素地に色絵で絵画的な文様を表したものを「柿右衛門様式」と称している。

1690年代には染付の素地に赤、金などを多用した絵付を施した製品が作られるようになった。


これを「古伊万里金襴手」と称し、この種の様式のものがヨーロッパ向けの輸出品となった。

 

The history and the outline of Imari ware

 

Although porcelain was manufactured from B.C. and the porcelain which can be called a product to the Later-Han Dynasty period (A.D. 25 years to 220 years) was calcinated in China, only pottery was produced in Japan. It depended for the porcelain currently used for the time in Japan on the import.


It was Arita (Saga Prefecture, Arita-cho) in the 17th century that manufacture of domestic porcelain was started for the first time in Japan.


 
Naosige Nabeshima of the Saga domain (Nabeshima domain) participated in Hideyoshi Toyotomi's Korean campaigns (1592 to 1598), and took many potters to Japan from Korea.

The porcelain manufacture in Arita was started by these potters.

 

Potters discover the clay stone which serves as materials of porcelain by Izumiyama (Mt.IZUMI) of Arita, and it is supposed that kiln was built and porcelain was calcinated.

Furthermore, the porcelain calcinated around Arita was carried to Imari-Tsu (harbor), and was sent off by ship from near the Imari river mouth of a river.

 

Since those porcelain was sent off from Imari, they came to be called "Imari ware/IMARI-YAKI."

 

The early products from the 1610s to around the 1630s are called "early Imari / SHOKI-IMARI" in ceramics history of Japan.

 

 

The product of this time is taken over by blue to white porcelain, its porcelain showing a pattern is main, and the point of using the technique which does not perform unglazed calcination before painting is the special feature.

 

A technique called "SUNAME-ZUMI" in early porcelain is used.

 

"SUNAME-ZUMI" is the technique which sandwiches sand, in order to prevent products melting and sticking at the time of calcination.

 

This technique is a technique special to Korea which is not seen by the China porcelain.

 

Since this technique was used, it is clear that the potters of the Korean native were engaged in production of Imari ware.

 

On the other hand, since the porcelain of the Korean Peninsula of those days was white porcelain without a pattern, it is thought that the technique and the design with a stain which draw a pattern by GOSU (paints which use cobalt as the main materials) are a thing of the China origin.

 

Production of the colorful porcelain was created by the YANBEDA-GAMA kiln of western Arita, etc. in the 1640s, and colorful porcelain products, such as a domestic-oriented platter, were produced.


 

Since these are considered for years for KUTANI of Kaga (Ishikawa Prefecture) to be a place of production, they are called "old Kutani porcelain", and they are called the "old Kutani porcelain style" in present-day ceramics history.

 

Around in 1640, the domain-kiln by which the Nabeshima domain mainly manufactures the high-class porcelain for exchange of presents to a shogun family, a daimyo, etc. started activity.

 

This domain-kiln product is called the "Nabeshima style" or "Nabeshima ware" today.

 

The Ming dynasty went to ruin in China in 1644.

 

Great Clearance was emitted by Qing in 1656, the cruise of the merchant vessel was forbidden, and export of China porcelain stopped temporarily.

 

For this reason, the European countries which buy China porcelain till then came to order porcelain to Japan, and a lot of order came in unexpectedly from Dutch East India Company.

 

After export of China porcelain was resumed, the market of the Southeast Asia area was recaptured by China porcelain, but the export of Imari ware to the Europe area was continued.

 

Clay and glaze are improved and the porcelain of the milk white which does not almost have blueness in the ground of white porcelain came to be made in the 1670s.

 

What expressed the pictorial pattern with the painting to this porcelain is called the "Kakiemon style."

 

The product which gave painting which used red, gold, etc. abundantly on the porcelain of dyeing came to be made in the 1690s.


 

This was called "old Imari kinrande porcelain" and the thing of this kind of style became a Europe-oriented export.

 

色絵飛鳳文輪花鉢(古九谷様式)東京国立博物館蔵

 

Phoenix picture flower form bowl

(Old Kutani porcelain style) Tokyo National Museum collection

 

imari4.jpg

色絵唐人物文大壺(柿右衛門様式)東京国立博物館蔵

 

Chinese picture large jar

(Kakiemon style) Tokyo National Museum collection

 

imari3.jpg

色絵花鳥文深鉢(柿右衛門様式)東京国立博物館蔵

 

Flowers-and-birds picture deep bowl

(Kakiemon style) Tokyo National Museum collection

 

imari2.jpg

染付吹墨鷺文皿

17世紀半ば

 

The picture-painted plate of a snowy heron on which glaze was sprayed

The middle of the 17th century